perjantai 8. huhtikuuta 2011

Parhautta

Kyllä muilta matjaajilta kuulee aina niistä parhaimmista paikoista, mistä ei oppaissakaan paljoa hiiskuta...
Mamallena guesthousissamme Panama Cityssä tutustuimme ruotsalaiseen Peteriin, joka kehui meille sukelluksia Isla de Coiballa tyynenmeren puolella. Oli kuulemma parhaat sukellukset koko Väli-Amerikassa! Ja paljon isoja otuksia; valashaita sekä ainakin viittä eri muuta haita (whitetip, bullshark, hammerheads ym.), paljon isoja kalaparvia, mantoja sekä eaglerayta. Peter oli myös nähnyt kun manta hyppää miltei 3 m vedestä! Vau. Tuonnehan on pakko päästä! Ja tämän perusteella päätimmekin skipata Panaman sisämaassa olevan Boqueten kylän ja olla menemättä suoraan Bocasiin ja lähteä tutustumaan tähän Santa Catalinan kylään lähemmin, mistä nämä sukelluksetkin olisi mahdollista tehdä.

Ja täällä sitä nyt ollaan; Paratiisissa!! Tämä on ehdottomasti tähän asti täydellisin paikka! Ja tänne on ehdottomasti joskus päästävä takaisin!
Kylässä itsessään asustelee ehkä noin 500 henkeä. Kylän ydin on mini tienda (kauppa) mistä voi ostaa vettä, riisiä ja sipsejä eikä paljoa muuta :) Yksi päällystetty tie löytyy minkä varrella on kolmisen sukelluskeskusta, surffilautojen vuokrausta ja muutamia majoitus paikkoja. Päällystetty tie päätyy rantaan mitä kautta pääsee kävellen pienen kukkulan päälle mistä löytyy muutamia guesthouseja lisää, missä mekin nyt majailemme Las Palmerasissa aika Kaakkois-Aasia henkisessä huoneessa. Täältä menee taas muutamia hiekkateitä muille rannoille ja matkanvarrelta löytyy mm. ehkä parasta pizzaa tähanasti tarjoileva italialainen ravintola.
Sitten nämä isot plussat: turisteja on todella todella vähän, rannoilta löytyy uskomattoman hyvää aaltoa, meille suurimmaksi osaksi liiankin isoa ja ilmapiiri on kaikenkaikkiaan todella rennonletkeä.
Huomenna menemme sitten sukeltamaan, että jos sukelluskin on vielä huippua niin tämä on todellakin ihan paratiisi!
Eryisesti pidän siitä että iltaisin täytyy ottaa taskulamppu mukaan, ilman et pärjää ja että välimatkat eri ravintoloihin ja rannoille on kuitenkin aika pitkät (1-2km) eikä palveluita ole liikaa. Iltaisin ruokaa saa ravintoloista vasta 6.30 pm ja aamupalaakin olemme syöneet aina samassa paikassa, kun muitakaan emme tiedä :) poluilla vaeltaa pimeän aikaan lukuisia pikkurapuja joita saa varoa, hevosia kulkee vapaana ja tänään näimme päätiellä pickupin perässä ilmeisestikin paikallisen kalamarketin jossa olisi ollut ehkä Manta Rayta jopa tarjolla? Joku tosi iso rausku siellä oli ja muutama muu todella suuri kala.

Täällä saa olla ihanan kaukana 18-25 vuotiaista bailaavista reppureissaajista :) suurinosa turisteista on vähän erilaisia matkaajia taikka vanhempia. Tänne ei tunnu ihan jokainen perus reissaaja tietänsä löytävän, mikä selittyy sillä ettei tänne ole täysin helppo päästäkään. Kun lähdemme pois joudumme matkustamaan varmaan 11-12 tuntia ja vaihtamaan bussia ainakin kolme kertaa.

Se siitä hehkutuksesta, pidetään peukkuja huomisille sukelluksille... pitäisi olla paljon isoa kalaa, mutta myös virtaukset on tietenkin sitten todella voimakkaita ja erittäin kylmiä thermoja löytyy myös, vedenlämpötilan laskiessa pahimmillaan 14 asteeseen! Iiiks. Mie tuun niiiin jäätymään.

Nyt syömään yhteen ravinteliin joka ilmoitti aikaisemmin että heiltä löytyy tänään tuoretta tonnikalaa! Nams!

3.4.2011

Joo ne sukellukset, noh, ei ollut isoja otuksia eikä oikein muutakaan, mutta mie nautin pitkästä aikaa sukeltamisesta itsessään tosi paljon. Jerelle tuli jotain vikaa sen onteloihin eikä pystynyt tekemään kuin kaksi sukellusta. Mie ja Belgialainen uusi ystävämme Geert tehtiin kolme sukellusta. Vedenlämpötila tosiaan laski välillä sinne 20 asteeseen ( aasiassa sen ollessa aina vähintäänkin 28°C ), mutta mie sain sukelluskeskuksen lämpimimmän puvun 5-7mm paksuisen ja tarkenin vallanmainiosti!

Kyllähän me tietenkin jotain nähtiinkin; ehkä maailman suurin grouper -kala. Se oli oikeasti varmaan 2m ja lihava kuin mikä! Ihan käsittämättömän kokoinen! Ja siinä se vaan möllötti hiekkapohjassa eikä meistä piitannut yhtään. Näimme myös todella todella suuren mureenan, niin ison ettei meidän sukellusopaskaan ollut koskaan nähnyt vastaavaa! Eli isoja otuksia kyllä Coiban ympäristöstä löytyy. Näkyvyydet oli todella huonoja että oltaisiin ehkä nähty enempikin jos näkyvyys olisi ollut yhtään yli 10 m... noh, sen verran kuitenkin tykättiin että päätettiin kokeilla toista sukelluskeskusta (sillä menevät hieman eri kohteille sukeltamaan = kauemmas) ja lähteä heidän kanssaan maanantaina katselemaan taas merenpinnanalaista maailmaa.

Tämän yhden vapaapäivämme sukeltamisesta vietimme sitten tietenkin surfaten! Ja voi vitsi miten kivaa meillä oli! Vuokrasimme vain yhden laudan iltapäiväksi ja hyvin riitti molemmille aikaa vedessä. Oli vielä niin mielettömän lämmin ilma ( = 35°C ) ja merivesikin oli vähintään sen 28 asteista, että ensimmäistä kertaa tarkeni helposi surffata vain bikinit päällä. Muutama kylmä olut vielä siinä surffauksen seassa ja ai että päivä oli lähes täydellinen.

Ollaan saatu huoneeseemme myös huomattavasti enemmän kutsumattomia vieraita (= ötököitä) kuin missään muualla tähän asti. Näihin kuuluu mm. skorpioni! pieniä rapuja sekä torakoita. Hyttisistä ja muista pörriäisistä puhumattakaan, ollaan siis todellakin pitkästä aikaa taas kosteassa ja kuumassa! Ja miun kelpaa! Vaikka joutuukin hikoilemaan itsensä uneen, niin mie tykkään! Eipähän tarvitse ainakaan palella, edes auringonlaskun jälkeen.

Meidän PITI lähteä alunperin maanantaina, ja nyt oltiin suunniteltu lähtevämme näiden toisten sukelluksien jälkeen elikkäs tiistaina, mutta nyt tuntuu siltä että muutamapa päivä lisää surffaamassa ei yhtään haittaisi, hmm... katsotaan millaiseen ratkaisuun päädymme.

Täällä ei hirmuisemmin internettejä tunnu löytyvän, joten saa nähdä kuinka pitkä postaus tästä lopulta tulee, ennen kuin saan tämän nettiin :)

5.4

Sukellukset eilen olivat pieni pettymys. Me ei lopulta mentykään oikeasti minnekään kauemmaksi, vaan pyörittiin niillä aika samoilla nurkilla, mutta onneksi kaksi sukelluksista oli sentään eri kohteilla. Näkyvyydet oli heikkoja, divemaster huono, vedenlämpötila kylmä koko ajan (22°C) ja mitään otuksia ei hirmuisesti nähtykään.

Kohokohdiksi jäi Frogfish, vihreänä versiona, näitä nähtiin jopa kolme yhden sukelluksen aikana! Siirryttäessä sukelluskohteelta toiselle näimme veneestä, kun Mobula Ray hyppää noin 2-3 m korkeuteen ja tekee siinä sitten vielä muutaman kiepin ilmassa! Ja tämän se toistaa kolme kertaa, wau! Aika huikean näköistä. Myös mini mini scorpion fish nähtiin, taisi olla vaivaiset 10 cm! Ja viimeisen sukelluksen lopussa vain minä ja australialainen mies näimme noin 6 eaglerayn parven kaukaa. Mureenoita oli sukelluksilla niin paljon ettei niistä edes jaksanut enää kellekään erikseen mainita, oli varmaan yhdessäkin kohtaan 6 mureenaa joista osa ulkona koloistaan etsimässä uutta koloa.

Frogfish, Geertin kuvaamana.

Nyt on sukellukset tehty ja tänään on vielä yksi surffipäivä tiedossa ja huomenna sitten jatketaan matkaa, luultavasti Bocas Del Toron suuntaan.

8.4

Nyt ollaankin jo sateisessa Costa Ricassa! Matkustuspäivämme tuli kestämään 14 tuntia ja kolme bussin vaihtoa. Eli aika oikein arvioitu aikaisemmin :) Bocasiin olisi mennyt viimeinen lautta 6.30 pm, mutta eihän me siihen mitenkään ehditty. Jäimme sitten yöksi rajan tuntumaan siihen ainoaan oppaassa mainittuun hostelliin. Miltei koko matkan satoi vettä, illan satoi vettä ja seuraavana aamunakin satoi vettä. Päätimme skipata Bocas Del Toron, sillä kelit siellä ilmeisen sateiset usein myös ja siirryimme suoraan sateessa harmaaseen Costa Ricaan.

Rajan ylitys sujui taas ongelmitta, mutta ensimmäistä kertaa ikinä kysyttiin jatkolippua maasta pois! Usein kuulee taikka lukee oppaista että maahan tullessa sinulla täytyy olla esittää maasta poismeno lippu. Tämä siksi että rajoilla tyypit sitten tietävät ettet ole jäämässä asustelemaan maahan pidemmäksi aikaa kuin sinulla on lupa. Ikinä ei aiemmin ole missään kyselty taikka pyydetty näyttämään mitään lippuja ennen kuin nyt. ja tokinhan meillä oli näyttää Guatemala - New York lentolippujamme, mikä ajoi asian hyvin; enää kuusiviikko aikaa siihenkin!

Saavuimme Puerto Viejo de talamancaan puoliltapäivin ja täällähän satoi, ja satoi koko päivän.
Kylä on aikapitkälti turistikylä, mutta näin sateellakin ihan sympaattisen näköinen.
Aamupalalla tuli selkeäksi että Costa Rica on kallis ja että nyt aletaan syömään omia aamupaloja kaupan antimista. Kun kahden ihmisen aamupala kahveineen (omeletti, salaatti ja kaksi todella huonoa kahvia) tuli maksamaan 20 dollaria! voi miun mielestä todeta että on kallista! Sitten kun vielä pieni olutpullo maksaa sen 3-3,50$, niin kallista on! Muualla olut on ollut noin 1-1,50$.
Sitten meille tarjotaan snorkeliretkeä, jonka hinta olevinaan jossain tarjouksessa on 50$ niin huh! ei tartte lähtee snorklaamaan! tuohon hintaan pitäisi saada kaksi sukellusta!

Mutta jotain hyvääkin; tapasimme eilen illalla tosi mukavan paikallisen, ja pelkästään hänen vuokseen jäämme ihmettelemään vielä yhden päivän tätä paikkaa, ennen kuin jatkamme suorinta reittiä San Joseen (pääkaupunki) ja sieltä sitten pikapikaa rajalle ja Nicaraguaan, missä hintatason pitäisi olla meille enemmän kohdillaan.
Ja kieltämättä yhtäjaksoinen sade ja harmaus laittaa mielenkin vähän matalaksi, vaikka meille säät onkin olleet poikkeuksellisen suosiolliset tähänasti olisi loppureissu kiva päästä viettämään auringossa!

Anonyymi kirjoitti...

Huh miten aika menee nopeesti, vastahan te sinne lähditte! Minä lähden huomenna 2 viikoksi Skotlantiin trekkailemaan, ja veikkaisin että sielläkin ehkä vähän sataa. Ja lämpötilakin voi olla alhaisempi kun teillä siellä, joten nauttikaa kuumasta ja kosteasta :)
Suvi

Jennnnni kirjoitti...

Heippa Suvi! mites siun reissu meni?
Nigaraguai on huippu, tykätään ja hinnatkin alkavat olla taas kohdillaan ;)
Pitäisikin saada nyt pikapikaa ensimmäisiä Nicaraguain päivityksiä tänne! ollaan yhteydessä! :)