maanantai 21. maaliskuuta 2011

Cartagena; kauneinta Kolumbiaa!

Cartagenaan saavuimme viime vkon keskiviikko iltana. Emme olleet taaskaan tehneet mitään varausta guesthousiin ja niinhän siitä taas kävi ettei juuri sinne minne oltaisiin haluttu mahtunut. Mutta toisaalta kävi hyvin, sillä kuulimme jälkikäteen että tämä kyseinen hostelli on aika ”bilehostelli” ja nuorison suosiossa... me vanhukset kun tykätään jo vähän rauhallisemmista paikoista ;)

Heti Casa Viennaan kirjautuessamme tapasimme jo ihmisiä jotka olivat juuri saapuneet Panamasta Cartagenaan 5 päivän purjehduksella ja he kehuivat innolla tätä 19. päivä lähtevää Wild Card -paattia (sama paatti siis mistä mie olin lukenut netistä paljon hyviä kertomuksia). Samassa guesthousissa majaili myös tämän Wild Cardin yksi perämiehistä (vai miksi noita purjeveneen henkilökuntaa sitten kutsutaankaan..?) joka osasi kertoa että tilaa laivaan voi ehkä vielä olla ja että veneen kapteenin voi illalla löytää läheisestä kuppilasta yhdessä muiden kapteenien kanssa. Sinne siis!
Mie tietenkin heti alkuu sekoitan nämä kapteenit ja kerron Fantany laivan kapteenille Jackille miten paljon kehuja olen kuullut sen laivasta jne. ja se toivottaa meidät tervetulleiksi risteilemään hänen paatillaan ja sovitaan vielä että tullaan seuraavana aamupäivänä katsomaan hänen laivaansa... tässä vaiheessa vasta tulee ravinteliin sisään Wild Cardin kapteeni John.. noh, sovimme hänenkin kanssaan että laivaa mennään vilkaisemaan huomenna.

Eroa laivoissa oli periaatteessa aika vähän. Johnin Wild Card on suurempi (n.15,4 m eli varmasti myös tapaisempi kyyti ), halvempi (noin reilut 50$), mutta ottaa huomattavasti enempi ihmisiä, eikä ole yhtä hulppea kuin Jackin Fantasy.
Ensimmäisenä näimme Johnin laivan ja siellä tuntui olevan vähän kaikki vinksin vonksin ja yritimme kuvitella samalla että miten 19 matkustajaa plus 3 henkilökuntaa mahtuu laivaan... Jackin laivaan saapuessamme olimme ihan että Wau! Tää on hieno! Ja kaikki oli jotenkin siististi ja tosiaan Jackin pitäisi ottaa vain 8 matkustajaa. Henkilökuntaa taas Jackillä ei ole muita kuin hän itse ja hänen paikallinen tyttöystävänsä. Laivan pituus taisi olla noin 12 m. Olimme Wild Cardilta lähtiessämme jo vähän kuin sopinut lähtevämme kuitenkin sen kyytiin ja Fantasyn jälkeen rupesi ehkä jo harmittamaan että olimme näin menneet lupaamaan.

Laivoja Bongaamassa, taustalla näkyy Cartagenan uutta kaupunkia pilvenpiirtäjineen.

Torstai iltana tapasimme samassa kuppilassa (täällä yksi kuppila missä kaikki kapteenit ja risteilevät turistit hengailevat) tuttavamme Boliviasta! Juu, Sucressa oltiin samassa Wasi Masi hostellissa yhtäaikaa ja kappas Dankin oli lähdössä Panamaan tosin Fantasyn kyydissä. Hitto. Oltiin miltei koko päivä vähän pyöritelty asiaa että pitäisikö vaihtaa laivaa vai ei vielä kerran... ja nyt kun Dankin olisi menossa Fantasyllä.. päätimme myös mekin hypätä Wild Cardin laivasta Fantasyyn. Hieman tuntui pahalta, kun oltiin jo luvattu lähteä toisella ja sitten vaihdetaankin viel viime tingassa toiseen.. huh. Säätämistä. Mutta nyt olemme kuitenkin hyvinkin tyytyväisinä lähdössä maanantaina Fantasy laivalla kapteeni Jackin ja Lorenan matkaan. Meitä ei pitäisi olla kai kuin se 8 matkustajaa, joten tilaa pitäisi laivassa olla aika kivasti kaikille.

Cartagenan vanhaa kaupunkia.

Perjantai päivä meillä kuluikin sitten pankkiasioilla ravatessa: Kapteenit pyytävät maksunsa dollareina ja tultiin siihen tulokseen että edullisinta meille olisi taas tehdä Cash Advance eli nostaa Visalla pankista suoraan dollareita, eikä ottaa ensin automaatista monta kertaa ulos pesoja ja mennä sitten vaihtamaan ne dollareiksi. Aikaa saatiin kulumaan tähän koko päivä :) ennen kuin löydettiin edes pankki ja sitten tietty juuri se kassa mistä dollareita saa oli kiinni jne. Väliajat kävelimme Cartagenan vanhassa kaupungissa, joka on aivan käsittämättömän nätti!!

Cartagena on ollut ehkä Kolumbian ihanin kaupunki. Kaunis ja helppo kaupunki kävellä ympäriinsä ja vielä kun kaikki meidän tutut Lost City trekiltä on täällä myös niin on ollut oikein mukavaa! Cartagenassa tuntuu tosiaan olevan kaikki. Trekkiläisten lisäksi olemme nähneet pari muutakin tuttua reissumme varrelta, tässä kaupungissa on jotenkin hyvät vibat, kaikki on iloisia, ruoka hyvää ja tunnelmaa riittää vaikka muille jakaa!

Lauantaina lähdimme Playa Blancalle tähän Cartagenan läheisyydessä olevalle rannalle. Meno matkan kuljimme paikallis bussilla, lautalla ja mopotaksilla. Perillä mie aloin olla aivan täpinöissäni, sillä tää oli nyt oikee ranta!! juuri sellainen ranta mitä oon kaivannut! Ja niin nättiä!
Aivan täydellistä! Vihdoinkin turkoosia merta ja valkeaa hiekkaa silmänkantamattomiin!
Yöpymis vaihtoehdoiksi oli valittavana teltta taikka riippumatto, riippumattoon siis tietenkin! Ihanaa oli päästä uimaan ja loikoilemaan aurinkoon ja taisi se nahkakin vähän aurinkoon nukahtaessa palaa meiltä molemmilta. Mutta aivan upea ranta, ehdottomasti Kolumbian paras!
Tuonne rannalle tulee myös päiväretkeläisiä paateilla, joten jos haluaa rauhaa ja rannan itselleen täytyy majoittua aivan viimeisimmissä ravinteli/hammock paikoissa, missä mekin olimme. Päärannan alueella nimittäin riittää vilskettä ja hullunmyllyä satojen päiväretkeläisten rantautuessa maihin!

Playa Blanca, Kolumbian kaunein ranta!

Eilen illalla kävimme luovuttamassa passimme kapteeni Jackille joka taas antoi ne eteenpäin henkilölle joka maanantai aamuna käy viemässä ne aikaseen jonnekin paikkaan, mistä annetaan laivalle lupa lähteä. En ole varma saadaanko tässä vaiheessa jo leimat ulos Kolumbiasta tässä vaiheessa vai vasta myöhemmin...

Tänään sitten ohjelmassa viimeisten pesojen tuhlausta; täytyy ostaa aurinkorasvaa, matkapahoinvointitabletteja, jotain pientä purtavaa ja kapteenille joku lahjus... varmaan pullollinen Rommia :)

Eli nyt kaikki peukut ja varpaat pystyyn että meille ovat Kelit suosiolliset! Jos vaan säät sallii niin upea reissu pitäisi olla tulossa!
Seuraavan kerran sitten blogipäivistystä Panamasta!

Mom kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

Hello "vanhukset"...hienosti matkanne jatkuu ja tehän ootte jo maissa ku merellä, ku soudatte ja huopaatte :):)

Täällä on varpaat ihan kattoa kohti, että kaikki menee risteilyllä hyvin ja pääsette ehjänä ja nauttineina uuteen etappiin.