sunnuntai 27. syyskuuta 2009

Reissussa, 2.8metristä aaltoa 8metrin välein...

24.9.2009 RAYA YAI

Päätettiin lähteä Taolta lomailemaan tänne Raya Yaille. Mukaamme lähti Aki, taon tuttavuus. Matkaa tehtiin Koh Tao – Suratthani yölautalla ja sieltä sitten aamulla mini bussilla Phukettiin. Matkanteko sujui hyvin, vaikkakin niin Thaimaalaiseen tapaan meitä vietiin paikasta toiseen odottamaan mini bussia ja yritettiimpä rahastaakin ylimääräistä jne. Mutta kun tuohon on jo niin tottunut täällä, ei siitä jaksanut sen kummemmin stressata.. samaassa kyydissä oli tosin aikasen monta sellaista turistia, joka ei ilmeisesti ollut tottunut tallaiseen pompotteluun ja odotteluun (meinasivat hieman hermostua), osa meni lankaankin ja maksoi hieman ekstraa samasta bussimatkasta. Noh me päästiin määränpäähämme eli Chalong satamakylään, missä käytiin Raya diversien shopilla ostamassa speed boat tiketit (800THB, mielettömän kallis!) seuraavalle aamulle ja saatiimpa kyyti kelpo hoteliinkin ( 7 inn) missä vietimme yön.

Seuraavana aamuna sitten lähdettiin oikein paketti matkaaja meiningillä Chalongista yhdeksän jälkeen speed boatilla kohti Raya yaita. Muut kyydissä olevat matkaajat olivat snorklausretkeläisiä ja me ainoat saarelle majoittumaan menevät. Chalongista lähti samaan aikaan monenmonta muuta samanlaista speedboattia turisteineen merille.. näky oli aika huvittava. Voin vain kuvitella millainen ruuhka rannassa on täyden sesonkin aikaan!

Saarelle pääastyämme meitä oli vastassa Raya diversien henkilökuntaa, jotka hoitivat rinkkamme paikallisten kyydissä ns. Keskustan Raya Fathers nimiseen resorttiin.. itse kävelimme (missä vähän kummastelimme maksamaamme venematkan hintaa, sillä speed boat tiketti pois saarelta maksoi vain 600THB!!). Täällä ei ole kuin muutama tie, niistä muutama päällystetty. Ei autoja, muutama traktori peräkärryineen ja pari mopoa sivu vaunulla. Meidän resortissa ei tällähetkellä meidän lisäksi majoitu kuin Raya diversien työntekijä ja me. Saarella sijaitsee yksi iso 5 tähden resortti ja sen lisäksi noin 3 muuta majoituskompleksia. Rauhallista on. Päästiin heti samanapäivänä sukeltamaankin. Suoraan rannasta 50minuutin pituinen sukellus, missä päästiin käymään pari kohdettta läpi.. ei ihan parhaat mahdolliset näkyvyydet, mutta miellyttävä sukellus ja onhan täällä tuota kalaa aika paljon ja eri lajikkeita Taoon verraten.

Tänään on sitten ollut sukelluksista välipäivä. Jerellä on ollut jo jonkin aikaa aikamoinen köhä ja mie sain ilmeisesti saman taudin Chalongin hotellihuoneen ilmastoinnista. Ääntä ei ole lähtenyt hirveästi ja kurkkua on kolottanut ja muutenkin oli viel koko aamupäivän tosi veto pois. Oonkin levännyt tän päivän meidän huoneessa. Pojat on olleet saunanrakennus puuhissa viidakossa...

Ainut negatiivisempi asia saaressa on sen kallius.. onneksi nyt on off season ja ei juurikaan turisteja niin mekin saatiin ihan ok tarjous tästä huoneesta = kolme yötä kahden hinnalla. Ja hyvä niin sillä saaren ehkä halvin majoitus on 1200THB/yö/3hlöä.. samoin esim. Thairuokaa et saa alle 120THB. Tietenkin saarilla on aina kalliimmat hinnat, mutta kun kuvitteli että Taolla olisi ollut jotenkin kalliimmat hinnat niin joo ei.. siellähän oli halpaa! Ollaan täällä varmaan vielä toiset 3yötä.. ehkä mahdollisesti. Katsotaan nyt, että miten pääsemme sukeltelemaan.. kun sääkin on ilmeisesti nouseva loppuvkoa kohden eli tuulisempaa, sateisempaa jne.

Mutta kuvia sitten kun päästään taolle ja pääsen käyttämään oikeaa nettikahvilaa.. nyt kirjottelen akin miniläppärillä jossa myöskin nettiyhteyss.. aika näppärä peli tämäkin. Ja onhan se aika kivaa kun pääsee oman bungalowinsa sängystäkin käsin nettiin surffailemaan... :)

Täällä alkoi juuri mieletön sadekuuro.. että ei täälläkään ole aina niin mahtavat säät ;)

Ensikertaan!

27.9.2009 Sunnuntai, Chumpon.

Nyt ollaankin takaisin jo Chumponissa ja Fame guesthousissa. Säät Rayan saarella olivat todella heikot, satoi, satoi ja myrskysi. Me ei enää Jerenkanssa lähdetty edes sukeltamaan, mutta Aki kävi heittämässä vielä toisen kuulemma kelpo sukelluksen rannasta käsin, kauemmaksi ei siinä säässä olisi päästy lähtemäänkään.

Olimme saarella siis vain yhden kolmen yön setin. Speed boat takaisin saarelta Chalongiin maksoi siis “vain” 600THB.. ja olipas aika hurja kokemus.. keli tosiaan oli Hieman kovempi kuin tullessa ja alkumatkan speedboat heittelehti rajusti ylös ja alas.. säätiedotuksen mukaan aallonkorkeus oli jopa 2,8m ja ne tuli kahdeksan metrin välein, oli aika kalpeaa ja pelokasta snorklaus porukkaa veneessä... minuukin pelotti aluksi aika paljon, ennen kuin kyytiin tottui..

Koska lautat saarelta takaisin mantereelle lähti vasta kolmelta iltapäivällä jouduimme majoittumaan Phuket townissa yhden yön verran, sillä matkaa chumponiin phuketista olisi noin 6h, emmekä olisi siis samanpäivän aikana ehtineet Chumponiin enää niin että täällä olisi mikään paikka ollut auki. Päätimme lähteä seuraavana päivänä ajoissa Chumponiin jossa voisimme sitten pähkäillä lähteäkö yölaivaan vai heti aamun ensimmäiseen..

No matkahan tänne kesti luonnollisestikin hieman kauemmin kuin arvioitu matka aika. Olimme Chumponissa 19:30, keli ilmeisen tuulinen ja yölautta kovin täysi (tai näin meille kerrottiin) että päätimme jäädä yöksi tänne ja lähteä aamun ensimmäisellä lautalla koh taolle.

Että sellainen reissu. Rahaa paloi viikossa aika paljon enempi kuin mitä olisi saanut. Ei se matkaaminen aina niin edullista ole, ei ainakaan tällainen edestakaisin kulkeminen. Ja harmi ettei kelit sattuneet kohdilleen, Rayan sukelluksista olisi silloin ehkä päässyt nauttimaan hieman enemmän... ja saaresta ylipäätään.

Mie oon ollut yskässä nyt viikon, sain apteekista jotain tabletteja jotka helpottavat oloa..en vaan oikeen tiedä et oisko nää pitänyt niellä vai imeskellä :) toistaiseksi olen imeskellyt... pitää huomenna hakea ihan jotain oikeaa yskänlääkettä, jotta tästä pääsee eroon.

Muuten täällä kaikki kunnossa... ei kai mitään ihmeellistä? Jeren köhä on melkein poissa kokonaan.

Toivotaan aurinkoisempia kelejä Taolle vaikka sielläkin kuulemma on viikon verran sadellut.. tällasta tää voi sadekaudella aina välillä olla..

Kuulemisiin!

Heidi, Risto (ja muu työväki): Kalevikin oli matkassa mukana, muttei se uskaltanut kertaakaan meidän mökistä Ryan saarella ulos... eikä kuva materiaaliakaan tullut otettua. Pitää ryhdistäytyä seuraavassa uudessa kohteessa.

Anonyymi kirjoitti...

Hei teille - kiva kuulla taas!! Toivotaan että aurinkoakin alkaa taas näkymään - ja köhät helpottaa! Suomessa ootellaan sikaflunssaa ja näitä perus syysflunssia... vielä tänään meillä oli UPEA lämmin/aurinkoinen syksyinen päivä (+17)- ensi viikoksi lupailee sateita ja kylmyyttä:(
Terveisiä teille: Jennin vanhemmat

tervis.
olipa kiva kuulla pitkästä aikaa.
harmi että kelit on noin vaihtelevat, mutta sitähän se on tropiikissa.koettakaa pysyä terveinä.
täällä ei mitään uutta auringon alla paitsi vihdoin viimein leikkauspöydälle 12.10.
pitäkää lippu korkealla ja toisistanne huolta.
T: Mirja ja Jukka

Anonyymi kirjoitti...

Mää olen niiiiin Kaleville kade!
-Marko-

Mom kirjoitti...

Heippa juniorit :)
Kivaa että on kivaa ja terveiset ruskaisesta Suomesta, Vantaan Louhelasta.
Soiteltiin juuri Heselle ja kyseltiin lähtötunnelmia. Tapaamme huomenna ja pakkaamme Hesen repun tyhjät kolot kotimaan tuliaisilla...saattaa hymy irrota:):)
Toivottavasti siellä on kelit ja säät ollut oikeesti kohdillaan, vaikka Filippiineillä möyryää.
Hauskaa loman jatkoa ja kuuluillaan!!