lauantai 25. elokuuta 2007

Phi Phi Island, Krabi, Thaimaa!!!

Voihan apua! Lomaa on jaljella enaa 3 viikkoa! jaix! Liiankin nopeast tuntuu nama viikot hupenevan.. vastahan meilla oli viela puolet reissusta jaljella! noh..onhan tassa tata aikaa onneksi viela hiukan. Toivotaan tosiaan vaan nyt etta tama thaimaan sadekausi ei meidan menoa liikaa haittaisi.. saa niista sateista nauttia siella syksyisessa Suomessakin ihan tarpeeksi..

Mutta joo, Lennettiin siis Balilta Jakartaan.. ja Jakartasta Kuala Lumpuriin. Lennot menivat oikein hyvin ja kaikki ajallaan. EI jouduttu edes hirmuisesti mitaan turhia odottelemaankaan. Kuala Lumpurissa oli tiet aika tukossa, kun ajettiin bussilla keskustaa kohden. Mita ilmeisimmin oli Malesian itsenaisyyspaiva? tai jotain vastaavaa. Ihmeset olivat parkkeeranneet autonsa tienvarsille ja pysahdellleet keskelle tietakin (ilmeisesti katsomaan ilotulitusta), meidan bussinkin piti kiertaa jotain toita reittia, kun ei perusreittiapitkin paassyt.
Mentiin samaan hotelliin Chinatowniin missa oltiin oltu viimeksikin, saatiin hyvin viela kolmen hengen huone. Ei illalla tehty mitaan enaa.. piti kayda ajoissa nukkumaan, etta jaksoi sitten seuraavana paivana shoppailla :) ELi torstaina kasilta ylos ja saatamaan jotain kulkuneuvoa thaimaaseen illaksi.. saatiinkin yobussiin liput. Ja sitten shoppaamaan! ..noh, ei paljoa kyl osteltu mitaan, mutta muutamat hyvat diilit tehtiin.. pojat sai merkkikengat pilkkahintaan ja mie kahdet merkkitennarit yhden hinnalla! Rahaa jai kylla viela onneksi Bangkokinin shoppailuja varten ;)

Kualassa yobussiin paaseminen osoittautui vaikeammaksi kuin missaan muussa maassa tahan asti! Meille oli kerrottu (ja kirjoitettu lippuihin) etta bussi lahtee laiturilta 19 klo22:00. Oltiin jo hyvissa ajoin odottelemassa.. Laiturilla oli jo jotain haslinkia ennen meidan bussin lahtoaikaa..Bussia ei vaan ala kuulua.. kysyin sitten yhdelta laituripojalta etta mista meidan bussin pitaisi oikein lahtea, poika osoitteli jotain hotellia ja huonolla englannilla sanoi etta tuon hotellin edesta.. oli vahan outoa etta miksi se nyt sielta lahtisi kun kaikki muut lahtee nailta laitureilta. Noh, sitten joku virkailija kavi kyselemassa minne kaikkioli menossa ja meidan vieressa oleva nainenkin oli menossa Hat Yai:hin minne mekin.. oltiin jo sitten ett ok. kyl se varmasti tasta lahtee.. kymmenen aikoja kaytiin kysymassa lipputoimiston luota virkailijoilta etta mista tama bussilahtee.. ja sanoivat etta laiturilta 19. ok. takaisin odottamaan. Ajateltiin vain etta se on myohassa. Puoli yhdeltatoista tulee bussi, joka meneekin Hat Yai:hin, lapataan kamat sissaan ja kun yritin menna bussiin sisaan, sanookin kuski etta ei tama ole teidan bussi tama on 22:30 bussi! Tuli paniikki etta hemmetti, nyt meidan bussi on kylla sitten jo lahtenyt! .. Jere lahti lipun kanssa juoksemaan ylos ja selvittamaan etta mita ihmetta.. me otetaan kamat pois bussin ruumasta ja sit tuleekin mies radiopuhelimen kanssa huutelee meita.. etta nyt akkia tuonne hotellin eteen, teidan bussi on siella! ..jepjep.kello oli siina vaiheessa jo melkein 23:00 ! Oltiin ihan et voi hemmetti nyt kaikki on odottaneet meita siel jonkun tunnin..kiva. Mutta kun tultiin sinne niin ihmiset olivat vasta menossa bussiin sisaan.. :) Ihmettelen vaan, miksi se laituripoika ei tullut missaan vaiheessa sanomaan meille, etta miksette te nyt mene sinne hotellin eteen, et se bussi oikeastikin lahtee sielta! kun se poika viela pyori siin laiturilla koko ajan... noh, bussiin paastiin ja ihan hyvin Thaimaan puolelle asti. Vahan joutui rajalla jonotella, muttei kummemmin.

Hat Yaissa meidat jatettiin matkatoimistolle, mista saatiinkin minibussiin liput krabille.. odoteltiin noin tunti ja sitten taas mentiin. Kuski ajoi kuin raivopainen ja minibussi tuntui heittelehtivan puolelta toiselle.. matka Krabille kesti noin 4 tuntia.. sitten taas meidat jatettiin matkatoimiston eteen, mista ostettiin lauttaan liput Phi Phille.. taas odoteltiin melkein tunti.. sitten meidat vietiin satamaan.. missa taas odoteltiin joku tunti.. ja sit paastiin jo laiturille missa taas odoteltiin jonkin aikaa laivan saapumista. Laiva matka menikin nopeasti, kannella istuen ja maisemia ihaillen (n.puoltoistatuntia). Sitten kampan etsintaan..vastassa satamassa meita olikin aika monta turisti siepparia.. eli porukkaa jotka tarjoavat guesthouseja,hotelleja, laiva kyytia jne.
Saatiin kivat kampat vahan syrjemmasta, mutta ei kylla haittaa, keskustass aika monta ravintolaa ja baaria, ei tarvitse kuunnella niiden metelointia..

Ihanaa olla taas thaimaassa! saa tulista ruokaa ja saa syoda puikoilla! ja thaimaalainen ruoka ON hyvaa, nam!
Phi Phi vaikuttaa vain low seasonilla aika kivalta saarelta. vahan erilainen kuin muut saaret tahan asti. Paljon on turisteille liikkeita, kauppoja..ravintoloita jne. mutta autoja, mopoja eika hevosia taalla ole! Tanaan sitten pitaa menna tutustumaan vahan Phi Phin rantoihin.. tassa laheisella saarella on myos kuvattu tunnettu elokuva The Beach. Pitaa ehka paasta kaymaan muys siella. Sukellus kohteetkin pitaisi olla thaimaan huippuluokkaa taalla, etta katsotaan nyt mihin kaikkeen sita rahat riittavat.. :)

sadekausi taalla tarkoittaa ilmeisesti sita, etta paivisin on oikein kauniit ilmat, mita nyt voi olla ehka vahan pilvista, mutta yolla tulee sitten kunnon ukonmyrksy! viimeyona ainakin salamoi aivan mielettomasti ja vetta tuli koko yon aivan jarkyttavalla voimalla.. katsotaan nyt onko seuraava yo samanlainen

mutta nyt ostamaan aurinkorasvaa, aamupalaa (nuudelisoppaa! nam!) ja sitten saareen tutustumaan.

Anonyymi kirjoitti...

Kaikki hyvä päättyy aikanaan - niin myös huikea puolivuotinen Aasiassa!! Aika on mennyt nopeasti myös täällä kotipuolessa Suomen lyhyestä kesästä nauttien ja matkaanne seuraten. Kuvia vielä vähän odottelin - mutta ei haittaa - kohtahan teidät näkee livenä:) Nautinnollisia viimeisiä viikkoja - toivotaan että keltikin suosii. Hengessä mukana - Tarja

Juhani kirjoitti...

hola vaan kaikki. mekin (siis pete jari ja mina) paastiin takas balille. eli nyt ois pojilla n. 3 tehokasta surffi paivaa edessa. sitten se meillakin alkaa matka takas thaimaata kohden.

meidan komodon matka sujui ihan hyvin. eli nahtiin niita liskojakin vaikka aluks naytti vahan hunolta. eli kierrettiin n. 2.5 tunnin lenkki nakematta niita otuksia ollenkaan ja sitten kun kaarrettiin takas ravintolalle niin sinne oli parkkeerannu pari sellasta n.2.5 metrista liskon retkua. otukset painaa n. 100 kiloo ja voi olla n. 3 metria pitkia. niitten sylki on todella myrkyllista ison bakteeri kannan takia ja voi kuulemma tehda selvaa miehesta muutamassa tunnissa. nain meille siis kerrottiin ja haistaa veren parhaimmillaan suotuisissa olosuhteissa jopa 5 kilometrin paasta. eli naiset jos on paivat paalla niin olkaa varovaisia. itsekkin sain kokea kuumottavan tilanteen kun hiivin siihen liskon taakse ja hups putosin puoliks sellaseen umpeen kasvaneeseen kuoppaan. onneks oli kaarme rauhallisella paalla vahan vaan paata nosti ja mulkoili. joutu kyll hipsii aika ripeesti sivummalle. ne veijarit voi vaikuttaa lepposilta kun on kyllaisia, mutta nalkasina ne voi olla todell agressiivisia ja
ne pystyy juoksee nopeemmin kun normi ihminen. sellanen reissu se. plussaa oli viela maailman melkein (no ainakin minun) mageimmat snorklaus paikat. en oo niin siisteja paikkoja ja niin riasta meren alasta elamaa nahny missaan. eraalla saarella missa majotuimme niin siina kun rannasta pistin maskin veden alle niin saman tien nain 2 riutta haita ( kukaan ei uskonu mua, saksalaisetkin ketka oli ollu siella jo viikon niin nekin vaan nauro mulle :). ja aamulla kun herasin ja menin terassille niin delffiini parvi ui siita rannan ohi. no tietenkin seuraavana aamuna kello kuus mekin olimme siella vedessa heita odottamassa mutta ei vat pirut ilmestyneet paikalle. delfiineja tosin nahtiin muuten useaan otteeseen. indonesia on meille kylla nayttanayt pelkastaan hyvia puoliaan ja kun taalta poistuu niin kylla se tapahtuu haikein mielin. mutta elama on ja jatkuu. balilta kiitos ja kuulemiin.